Infokioski – przyszłość informacji?

We współczesnym świecie informacja musi docierać do klienta szybko i sprawnie. I najlepiej, by podążała za nim, nie odwrotnie. Z tego powodu, coraz większą popularność zdobywają tak zwane infokioski lub totemy, czyli urządzenia umożliwiające przekazywanie treści w szybki i przyjemny w odbiorze sposób. Na taki infokiosk zazwyczaj składa się estetyczna obudowa, kryjąca w sobie komputer z ekranem dotykowym. Tego typu urządzenia są popularne we wszelkiego rodzaju miejscach użyteczności publicznej, jak galerie handlowe, dworce czy muzea. Należy jednak podkreślić, że rola infokiosków czy totemów nie kończy się na wyświetleniu informacji o tym, jak trafić do toalety lub na dany peron. Tak naprawdę, infokiosk to dopiero odkrywana przed usługodawców forma reklamy i przyciągnięcia klienta, wciągająca go w pewną interakcję oraz badająca jego potrzeby i preferencje.

Co ważne, informacje przekazywane za pomocą infokiosków mogą być w łatwy sposób modyfikowane, oszczędzając czas i pieniądze - zarówno klienta, jak i tego, kto infiokiosk ustawił. Podstawową zaletą tych urządzeń jest właśnie ich niezwykła elastyczność, umożliwiająca dopasowanie wyświetlanych treści do klienta lub do grupy odbiorców. Infokioski mają jeszcze tą właściwość, że jeśli zostaną ustawione w odpowiednim, przemyślanym miejscu, to trafią wprost do grupy docelowej, co w znaczący sposób zwiększy skuteczność prezentowanej na nich reklamy.

Oczywistym wyposażeniem infokiosku, jak już wspominaliśmy, jest ekran dotykowy oraz komputer; na tym jednak nie kończą się możliwości. W zależności od potrzeb i zastosowań, tego typu urządzenia mogą zostać wzbogacone o czytniki kart, klawiatury, kamery, drukarki oraz czujniki ruchu, a wszystko to okraszone jest technologią Digital Signage. Dzięki temu, infokiosk lub totem może pełnić wielorakie funkcje, nie wyłączając nawet korzystania z usług sektora finansowego.

W zależności od miejsca, w którym ma pracować dany totem, istnieją dwa podstawowe typy: indoor i outdoor. Są one dostosowane do warunków, takich, jak temperatura, wilgotność itd. A miejsc, gdzie są obecne, jest coraz więcej: dworce, lotniska, sklepy, urzędy, wystawy i tym podobne. Wszędzie tam, gdzie rejestrowane jest duże natężenie ruchu pieszych, przydaje się informacja. A jeśli jest ona podana w przystępnej, interesującej dla odbiorcy formie, istnieje spora szansa, że potencjalny klient sam po nią sięgnie, a przy okazji... zapozna się z dedykowaną specjalnie dla niego ofertą. Wygląda więc na to, że tradycyjne formy reklamy, takie, jak foldery i ulotki reklamowe, już wkrótce stracą zupełnie na znaczeniu i ustąpią miejsca nowoczesnym technologiom. I jest to zdecydowanie pozytywny trend, pozwalający zaoszczędzić spore ilości gotówki oraz... kilka hektarów lasu rocznie.